Verhoog de ROI van je Social Media Advertising en SEA met krachtige e-mailmarketing
Zet jij al advertentiebudget in voor betaalde marketingkanalen? Goed! Wil jij nu nog meer uit dit budget halen? Dan is het tijd om e-mailmarketing in te zetten. E-mailmarketing kan niet ontbreken in de (online) marketingmix.

Verhoog de conversie van je website bezoekers
Social en/of Google Ads zijn allemaal mooie manieren om tegen betaling bezoekers naar je website te krijgen. Een klein percentage van deze bezoekers zal direct converteren, maar het grootste gedeelte van deze gekochte bezoekers zal vertrekken en in het slechtste geval zie je ze nooit meer terug.
Dit wil je voorkomen. Door je leads op te vangen via e-mailmarketing, bijvoorbeeld in een engagement campagne. Met een gedegen campagne krijg je de lead zo toch geconverteerd tot klant. En voorkom je dat het harde (/dure) werk voor het generen van websiteverkeer voor niets is geweest.
Hoe zet je een engagement campagne op?
1. Verzamel de juiste leads
Het begint natuurlijk allemaal bij het verzamelen van een e-mailadres. Dit is al een campagne op zichzelf, maar wel de basis van een engagement campagne. En de eerste stap die nodig is om jouw website bezoekers te laten converteren. De leads komen binnen via een betaald kanaal, de boodschap van dit kanaal zal moeten aansluiten op het formulier waarmee je ze wilt laten inschrijven. Door een pop-up in te zetten is het zelfs mogelijk om de weergave te bepalen op basis van de acties van een lead.
Om een lead te overtuigen tot inschrijving, zal je iets moeten weggeven. Op die manier wil de lead ook iets teruggeven. Deze wederkerigheid kan je vervolgens door de gehele campagne terug laten komen.
2. Geef een beloning na inschrijving
Contactpersonen verwachten een bepaalde beloning wanneer ze zich inschrijven. Dit kan een kortingscode maar ook een stuk kennis zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper. Het is van belang deze direct te verzenden, gezien de ontvanger hier op zit te wachten.
3. Stel je merk of bedrijf voor
Een contactpersoon is ‘nieuw’ in je database en weet dus nog niet wie je bent en wat ze kunnen verwachten. Grijp dit moment dan ook aan om kennis te maken. Laat zien waar je voor staat en wat ze komende tijd kunnen verwachten. Dit zijn ze immers ook gewend als ze een ‘fysieke’ winkel binnen lopen.
4. Laat je contacten zich voorstellen
Nadat een contactpersoon weet wie jij bent, zullen ze ook eerder ook zichzelf voorstellen. Dit is dan ook de vervolgstap in de campagne. Stel de vragen op een zogenoemde profielpagina die jij moet weten om te achterhalen wat voor klant het is. Zo heb je de informatie gelijk bij de hand, om direct in te zetten in je e-mails.
5. Geef een productaanbod op maat
Als deze 4 stappen zijn doorlopen, dan is er profiel gemaakt van de inschrijver. Op basis van dit profiel kan er gestart worden met het verzenden van relevante e-mails. De eerste hiervan is een productaanbod die precies bij het profiel past.
Meer tips over hoe je een welkomstcampagne of engagementcampagne opzet? Lees onze blog ‘Maak met data een succes van je welkomstcampagne’.
Verzilver je investering
Met de engagement campagne heb je een onmisbare start in het uitwerken van de customer journey. Hiermee verzilver je de investering in je leads en laat je tegelijkertijd de mailinglijst kwalitatief groeien. Zo vergroot je opbrengsten uit de investeringen in je online marketing kanalen.
Kom jij handen tekort?
Heb je geen tijd voor een engagement campagne? Mis je de tools om leads te genereren? Of wil jij je eigen knowhow over e-mailmarketing vergroten? Schakel dan Your A Team in om jouw e-mailmarketing echt te laten exploderen.