Geen MailChimp meer door de AVG
Ere wie ere toekomt. MailChimp is bij veel (online) marketeers een bekend begrip wanneer je het over e-mail marketing hebt. Veel Nederlandse ondernemingen maken dan ook gebruik van deze marketing automation tool. Maar er duiken steeds meer berichten op die aangeven dat het gebruik van MailChimp, in Nederland, niet meer is toegestaan. Hoe dat precies zit en welke alternatieven er zijn voor MailChimp vertel ik je in dit artikel.

Privacy Shield afspraken voldoen niet
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing. Ik zal je niet vervelen met alle details omtrent deze wetgeving maar zoals je waarschijnlijk al weet heeft het te maken met privacy en gegevensbescherming.
Eén van de regels die voortkomt uit de AVG is dat persoonsgegevens niet langer mogen worden opgeslagen buiten Europa. Dit heeft vooral te maken met het feit dat bijvoorbeeld de Verenigde Staten zich niet aan dezelfde regels houdt, met betrekking tot het opslaan en verwerken van persoonsgegevens, als Europa.
Eerder zijn er wel afspraken gemaakt over de overdracht van persoonsgegevens tussen Europa en de Verenigde Staten. Het Europese Hof heeft echter uitgesproken dat deze afspraken niet voldoen.
De conclusie?
Europese ondernemingen die gebruik maken van Amerikaanse tools (bijvoorbeeld voor e-mailmarketing) welke hun data onder de Privacy Shield afspraken opslaan buiten Europa worden niet meer worden toegestaan.
Lees het artikel Gebruik MailChimp is overtreding van de AVG van van Matthias de Bruyne van DDMA voor meer achtergrondinformatie.
Hoe nu verder voor MailChimp-gebruikers?
Maakt jouw onderneming gebruik van MailChimp? Geen zorgen, wij zijn niet van de e-mailmarketing politie. Maar we willen je wel waarschuwen dat dit dus wettelijk niet is toegestaan.
Ons advies is om zo snel mogelijk te stoppen met het gebruik van MailChimp. Maar het laatste wat we willen is dat je stopt met e-mailmarketing.
Hoe nu verder? Dat hangt af van je huidige situatie en de situatie waar je naartoe wil.
Zeker wanneer het e-mailmarketing kanaal een volwaardig onderdeel van je marketingmix is, kan en wil je dit niet zomaar aan de kant zetten. Het is dan zaak om te kijken naar een andere marketing automation tool. En dan natuurlijk één die de data in Europa opslaat of dit op een legale manier buiten Europa doet.
Welke Email Service Provider (ESP) het best is, is volledig afhankelijk van de branche waarin je onderneemt, wat jouw behoeften zijn en waar je naartoe wil met e-mailmarketing.
Of je nu gebruik maakt van MailChimp, een andere Email Service Provider of zelfs nog helemaal geen ESP hebt, Your A Team helpt je graag om next level te gaan met jouw e-mail marketingkanaal.