076-2055 190

E-mailmarketingcampagne

Maak met data een succes van je welkomstcampagne

Met personalisatie en segmentatie haal je het meest uit je welkomstcampagne. Maar hoe doe je dat als je nog niets van je contacten weet?

Welkomstcampagne e-mail

De meest succesvolle e-mailmarketingcampagnes zijn die waarin wordt gepersonaliseerd, gesegmenteerd en wordt gewerkt met dynamische content. Waarin de inhoud relevant is voor de lezer. Dat krijg je voor elkaar door de juiste data in te zetten. Klinkt dat nog steeds te algemeen? In deze blog laten we je concrete praktijkvoorbeelden zien.

Personaliseer meteen in de welkomstcampagne.

Het toepassen van de juiste data kan al direct in je welkomstcampagne. Zo komen jouw allereerste berichten al meteen gepersonaliseerd binnen bij je ontvangers. De vraag is dan hoe je de juiste data tot je beschikking krijgt om dit te realiseren. Dat kan op verschillende manieren:

  • Houd rekening met verschillende inschrijfmogelijkheden
  • Maak gebruik van je webshop of winkel
  • Zet externe platformen in

Speel in op verschillende inschrijfmogelijkheden.

Een nieuwe inschrijver op je nieuwsbrief kan via verschillende manieren binnenkomen. Bijvoorbeeld door een inschrijfformulier in te vullen, de pop-up te gebruiken, via social media of door in te schrijven tijdens de check-out procedure. Gebruik deze informatie in jouw voordeel en pas je welkomstmail aan op de inschrijfmethode. Iemand die klant is, stuur je een ander bericht dan een nieuwe bezoeker op je website.

Zet personalisatie voor klanten in.

Van een klant heb je direct al veel data tot je beschikking. Behalve persoonsgegevens vertelt de aankoop je veel over interesse en voorkeuren. Gebruik deze informatie als volgt:

  • Naam om te personaliseren.
  • Geslacht om een selectie in je aanbod te doen (bv. herenkleding of dameskleding).
  • Woonplaats om te linken aan jouw fysieke locatie of ophaalpunt.
  • Interesse en voorkeuren voor cross selling (bv, ‘anderen kochten ook’).
  • Producten voor up-selling (toon bijbehorende accessoires en onderdelen).

Personalisatie en segmentatie voor niet-klanten.

Wat nou als je een opt-in binnenkrijgt van iemand die geen klant is? Al bij het inschrijven heel veel informatie vragen, verhoogt de drempel en raden we af. Toch zijn er verschillende mogelijkheden om ook bij nieuwe bezoekers al te kunnen segmenteren. We inspireren je met de volgende praktijkvoorbeelden. Voor Plein.nl en Haarshop.nl zijn diverse mogelijkheden benut om voor niet-klanten toch informatie te verzamelen en in te zetten voor gepersonaliseerde mails.

Plein.nl: segmentatie op assortiment.

Met 5 verschillende assortimenten (type pleinen) richt Plein.nl zich op verschillende doelgroepen. De pop-up die op de website wordt getoond, past zich aan op het type plein: drogisterij, baby, huishouden, huisdieren of mondverzorging. De korting is voor alle pagina’s hetzelfde. In de pop-up wordt de voornaam ingevuld en wordt het type plein meegestuurd, zodat met deze informatie kan worden gepersonaliseerd.

Plein maakt gebruik van customer data platform Datatrics, waardoor meer specifieke informatie van bezoekers voorhanden is. Hierdoor wordt de pop-up alleen getoond aan bezoekers die in de juiste fase van de customer journey zitten én wordt deze uitgesloten voor contacten die al zijn ingeschreven.

De pop-up van Plein past zich aan het assortiment aan.

Plein.nl: de e-mails.

Een ontvanger die zich dus inschrijft op het plein met het assortiment baby, krijgt een bevestigingsmail in dit thema. In de e-mail zie je dat het menu hier al op is aangepast: er worden subcategorieën uit dit assortiment getoond. Ook de eerste afbeelding is hierop aangepast en bevat een persoonlijke kortingscode.

Inhoudelijk wordt de lezer met de juiste voornaam aangesproken en in het bericht wordt opnieuw gelinkt naar verschillende categorieën uit het babyplein. Ook worden specifieke producten uit dit assortiment getoond, om aan te zetten tot een eerste aankoop. Dit aanbod wordt gevuld door gegevens van Datatrics, waardoor de aanbevelingen perfect aansluiten op de wensen en behoeften van de lezer.

 

De welkomstcampagne van Plein.nl bevat meerdere e-mails om zo nog meer data van de inschrijver te verzamelen. Deze informatie wordt ingezet in andere campagnes, zodat de communicatie met de ontvanger verder kan worden geoptimaliseerd op relevantie.

Haarshop.nl: segmentatie op merk.

De klanten en websitebezoekers van Haarshop.nl zijn erg merktrouw, dat is gebleken uit analyse. Met 170 merken in het assortiment geeft dat veel opties om te segmenteren. Zo wordt de pop-up op de website aangepast aan het merk dat de bezoeker bekijkt. De korting van 5% is voor ieder merk gelijk. Bij het invullen wordt er gevraagd om te kiezen voor ‘vrouw’ of ‘man’ in plaats van ‘bevestig’. Dat is dus niet eens een extra klik, maar zorgt er direct voor dat er naast het merk ook op geslacht kan worden gepersonaliseerd.

De pop-up van Haarshop past zich aan het merk aan.

Haarshop.nl: de e-mails.

De informatie uit de pop-up (merk en geslacht), wordt gekoppeld aan het profiel van het contact. De eerste e-mail die de inschrijving bevestigt, maakt hier meteen gebruik van. In de menubalk bovenin zie je dat het linkse item het merk uit de pop-up bevat. De andere menu items zijn op dit merk aangepast en passen bij het haartype dat vaak voor dit merk kiest. Het eerste beeld in de e-mail is eveneens aangepast op het merk, de producten en het geslacht. De kortingscode die wordt ingeladen, is bovendien uniek per bezoeker.

Inhoudelijk is de e-mail ook aangepast op het merk. Alle communicatie uit de pop-up komt bovendien terug in het bericht: de kortingscode, het merk, de actie en links naar het juiste assortiment. Er wordt afgesloten met een echte klantenservicemedewerker van Haarshop, om het persoonlijk te houden.

Naast de eerste e-mail bevat de welkomstcampagne van Haarshop.nl ook een herinneringsmail en verschillende e-mails om de profielverrijking uit te breiden. Zo wordt bijvoorbeeld onderzocht of de ontvanger in meerdere merken geïnteresseerd is. In de campagne worden de berichten steeds aangepast op de keuzes die de lezer maakt. Zo wordt de communicatie nóg persoonlijker en relevanter.

Slimme tips voor in je welkomstcampagne.

Met deze praktijkvoorbeelden heb je al een idee hoe je jouw welkomstcampagne verder kunt optimaliseren. Neem ook de volgende tips mee in jouw proces:

  • Houd rekening met contacten die zich opnieuw inschrijven.
    Ook al schrijft iemand zich in die al op je mailinglijst stond, dan nog is het belangrijk diegene een bericht te sturen. Dat wordt na een inschrijving immers verwacht. Pas je bericht eventueel aan als de nieuwe inschrijver bijvoorbeeld geen aanspraak op je korting kan doen,
  • Let op je transactionele mails.
    Een welkomstcampagne staat nooit alleen. Een bevestiging die je stuurt naar je klanten die zich inschrijven, gaat gepaard met verschillende transactionele e-mails. Let daarom goed op het moment van versturen van die bevestiging van inschrijven. Als deze tegelijkertijd binnenkomt met 1 of meer transactionele mails, kan het teveel worden. Dit heeft dan nadelige gevolgen voor je open- en klikratio.
  • Pas op bij korting voor klanten.
    Hoewel een korting in je pop-up een goede extra motivatie voor inschrijven kan zijn, wil je hiermee oppassen als het gaat om klanten die zich inschrijven. Je klant heeft natuurlijk net een aankoop gedaan. Een korting kan verkeerd vallen en eerder schade doen. Wacht met je korting of sla deze helemaal over bij opt-ins via je check-out procedure.

Optimaliseer jouw eigen welkomstcampagne.

Los van deze tips zijn er nog heel veel dingen waar je aan kan denken bij een spetterende welkomstcampagne. Denk aan het vertellen van het verhaal van jouw merk of organisatie en het managen van verwachtingen bij je nieuwsbriefinschrijvers. Heeft jouw welkomstcampagne een metamorfose nodig? Vallen de resultaten tegen en weet je dat er meer uit te halen is? Of heb je nog geen goede welkomstcampagne opgezet? Informeer dan zeker eens bij Your A Team. Wij kunnen je op verschillende manieren helpen. Zodat ook jouw e-mailmarketing écht impact gaat maken!

Plan een gesprek

Meer kennis

Alle kennis